Spiegeltje, spiegeltje aan de wand – Hoe een negatief zelfbeeld als sneeuw voor de zon kan smelten.

Vlak na mijn bevalling van onze tweeling, eenentwintigjaar geleden, was mijn lichaam enorm veranderd. De zwangerschapskilo’s waren er na drie jaar nog niet af en de verzorging van de tweeling naast het werk voor mijn eigen bedrijf was heel vermoeiend. Eigenlijk was ik elke dag moe. Door deze vermoeidheid ging ik mezelf minder goed verzorgen. Ook sprak ik minder af met mijn vriendinnen en familie. Langzaamaan vond ik mijzelf steeds meer gaan lijken op een dik klein olifantje, dat bovendien niet genoeg tijd besteedde aan haar bedrijf en haar vrienden. Ik vond mezelf falen en een nietsnut……Ik ontwikkelde steeds meer een negatief zelfbeeld. Achteraf gezien zat ik in een kleine depressie. Gelukkig waren er mensen om mij heen die mij adviseerden om een hulp in de huishouding te nemen. Ook begon ik na een stop van 18 jaar weer met tennissen, waardoor ik nieuwe leuke mensen leerde kennen.

Veel mensen hebben een negatief zelfbeeld. Als je een negatief zelfbeeld hebt, dan heb je eigenlijk de hele tijd negatieve gedachten, waarin je zelf bent gaan geloven. Dat tast je gevoel aan, daar kan je somber van worden, maar ook heel eenzaam als je er niet meer op uit trekt.

Wat kan je hieraan doen? Als coach praat ik in mijn praktijk vaak over de ‘mind’. Maar wat is de mind en hoe werkt het in je mind als je een negatief zelfbeeld hebt? Ik zal dat hieronder proberen uit te leggen.

Mensen denken meestal in beelden. Als je denkt aan een boom, een kop koffie of een fiets, dan zie je een plaatje, dan ga je niet de letters voor je zien. Maar van de mind heeft eigenlijk niemand een beeld. Een aantal weken geleden hoorde ik op de radio een collega coach die voorstelde een tekening van de mind te maken om er zo een beeld van te krijgen. Zij vertelde: “Als je je mind eens tekent als een cirkel en je tekent in het midden horizontaal een lijn, dan heb je de mind in tweeën verdeeld. Het bovenste deel van je mind is het bewuste , het onderste deel is het onderbewuste.” Bij het horen van deze uitleg ontstond er bij mij direct een beeld bij het woord ‘mind’.

Zij legde verder uit: “In het bewuste deel zitten door de dag heen al je gedachten en in je bewuste zit ook je intellect. Het intellect zorgt er voor dat je ook iets doet met die gedachten. In het bewuste deel zit ook het educatieve deel, het deel van het brein dat je gebruikt als je naar school gaat, als je aan het studeren bent en als je dat later bij een toets moet herproduceren. Het bewuste heeft ook de mogelijkheid om te kiezen. De gedachten die je door de dag heen hebt , kies je allemaal zelf. Hier in het westen verplicht niemand jou om iets te denken. Aan de onderkant van deze horizontale lijn zit je  onderbewuste. Daar zitten je overtuigingen. Als je in je bewuste deel  maar vaak genoeg gedachten hebt, dan landen die vanzelf als overtuigingen in je onderbewuste. Het merkwaardige is het feit dat het onderbewuste niet kan kiezen. Dat neemt klakkeloos over wat er in het bewuste deel steeds ingestopt wordt.”

Je bent natuurlijk niet alleen je mind, ik zeg ook heel vaak: “Je bent niet je gedachten”, Je hebt ook nog een fysiek lijf waarmee je  acties uitvoert door de dag heen. Je kan broodsmeren,  je kan opstaan uit bed, je kan je haar borstelen en je kan naar je werk gaan. De coach vervolgde: “Als je onder aan die cirkel een streep trekt naar beneden en je tekent daar nog een cirkeltje aan, dan stelt dat je lichaam voor.”  Hiermee illustreerde zij dat het lichaam gestuurd wordt door ons onderbewuste, dus waar je allemaal van overtuigd bent. Je gedrag wordt niet bepaald door je gedachten, je gedrag wordt bepaald door waar je van overtuigd bent. Als je dus bepaalde gedachten maar vaak genoeg herhaalt in je hoofd, negatieve gedachten, en je bent die gaan geloven en ze zijn geland in je onderbewuste dan ga je je dus daarnaar gedragen. Dat gedrag levert dus bepaalde resultaten op. Als je daar niet gelukkig mee bent omdat je in een depressie terecht komt of in een burn-out, dan snap je het al, dan moet je aan het begin beginnen en dan moeten we dus de gedachten gaan veranderen, ervoor zorgen dat je anders over jezelf gaat denken.

Wat kan je tegen negatieve gedachten doen? Je zou een tijdje je gedachten kunnen gaan opschrijven. Als coach zorg ik ervoor dat je de focus houdt als je dit gaat doen onder mijn begeleiding, want het is best een hele klus. Ga schrijven, ook al geloof je er nog geen klap van ,schrijf toch op dat je ergens goed in bent, dat je het waard bent om van te houden en dat soort andere zaken. Denk juist aan wat je wel wil denken. Alles wat je deelt, hardop uitspreekt, krijg je ook weer terug. Sommige mensen vinden het gemakkelijker om negatieve gedachten op te schrijven. Ook ik betrap mezelf soms op die neiging. Maar je dient jezelf hier niet mee.

Als je dan toch die negatieve gedachten hebt opgeschreven omdat je niets positiefs kon bedenken, zet er dan een kolommetje naast met precies het tegenovergestelde, of een oplossing of een positieve gedachte. Is dit heel gemakkelijk om te doen? Meestal niet, maar ik begeleid jou als generatiecoach hierbij.

Het is heel veel oefenen, het andere denken moet een gewoonte worden. Het is net als leren fietsen, als je het maar vaak genoeg doet gaat het op een bepaald moment vanzelf.

Wat je ook kan doen, als je het moeilijk vindt om dingen vanuit jezelf op te schrijven, is  vragen aan iemand anders hoe die jou nu ziet. Het is heel leuk om dan te zien of dat beeld klopt met hoe jij jezelf ziet. Verras jezelf eens in 2019! Maak er een mooi positief jaar van. Kom gerust eens lang in mijn praktijk in Middenbeemster.

2019-02-01T13:13:15+00:00

Geef een reactie